Wat is eOPG, de elektronische Opgave Persoonlijke Gegevens?

Een veiligheidsonderzoek kan pas starten als alle formulieren hiervoor volledig zijn ingevuld en naar de Unit Veiligheidsonderzoeken zijn verstuurd. De snelste methode om dit te doen is via de webapplicatie eOPG (elektronische Opgave Persoonlijke Gegevens).

Werkgevers kunnen op twee manieren een veiligheidsonderzoek aanvragen voor een medewerker. Dit gaat het snelst met eOPG.  Op deze pagina wordt uitgelegd hoe eOPG werkt. 

Review van een gebruiker: 'Het proces van eOPG verloopt vlot en is duidelijk. Onze organisatie maakt nu bijna twee jaar gebruik hiervan en dit heeft ons veel voordeel opgeleverd.'

Hoe werkt eOPG?

Uw (toekomstige) werkgever stuurt u een link naar de webapplicatie eOPG, de elektronische Opgave Persoonlijke Gegevens. Voor de veiligheid moet u inloggen met DigiD met tweestapsverificatie. Nadat u het formulier volledig heeft ingevuld en ondertekend met DigiD, verzendt u het digitaal.

Stuurt u het formulier niet binnen twee weken in? Dan ontvangt de organisatie die het veiligheidsonderzoek heeft aangevraagd een herinnering. Na zes weken ontvangt zowel de aanvrager (de organisatie) als de werknemer een tweede en laatste herinnering. De aanvraag moet binnen twee weken worden gestart en wordt anders verwijderd uit het systeem.

Aanvragen voor veiligheidsonderzoeken die binnen de termijn van acht weken niet volledig zijn ingevuld en ondertekend, worden verwijderd.

Review van een gebruiker: 'De eOPG werkt prima, je wordt op een natuurlijke wijze door het proces geleid. Het scheelt tijd en typefouten. Zeker in tijden van thuiswerken is de eOPG een uitkomst.' 

Wie kan eOPG gebruiken?

Om de webapplicatie elekronische Opgave persoonlijke Gegevens (eOPG) te gebruiken, moet een organisatie beschikken over:

  • eHerkenning op minimaal niveau 2+ (of hoger);
  • de machtiging in eHerkenning voor ‘e-AV’;
  • toestemming van de UVO.

Organisaties kunnen eHerkenning aanvragen bij zes erkende leveranciers. De organisatie moet wel ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.

Kijk voor meer informatie op de officiële website van eHerkenning

Een van de voordelen van eOPG is dat dit een organisatie inzicht geeft in welke aanvragen nog uitstaan bij medewerkers. Zodra een aanvraag is ingevuld en ondertekend, verdwijnt deze aanvraag uit het overzicht. Organisaties ontvangen bovendien een ontvangstbevestiging wanneer de aanvraag voor een veiligheidsonderzoek is verstuurd.

Open de webapplicatie eOPG.

Aanvraag toegang tot eOPG

eOPG kan niet gebruikt worden voor aanvragen veiligheidsonderzoek voor de burgerluchtvaart en ook niet als uw bedrijf niet is ingeschreven in de Nederlandse Kamer van Koophandel.

Organisatie

eHerkenning *

Vestiging

8 cijfers

Adres

Contactgegevens

Review van een gebruiker: 'Digitaal aanvragen werkt veiliger, makkelijker en is overzichtelijk. Het systeem is erg gebruiksvriendelijk. De contacten met de dienst zijn erg prettig; als je ergens tegenaan loopt in het eOPG-proces word je vriendelijk en behulpzaam te woord gestaan.

Wie kan eOPG nog niet gebruiken?

Organisaties die veiligheidsonderzoeken aanvragen bij de MIVD kunnen eOPG nog niet gebruiken. Deze webapplicatie is ook nog niet beschikbaar voor de burgerluchtvaart. Dit betekent dat alle aanvragen voor een functie op de Nederlandse burgerluchthavens op papier moeten worden verstuurd.

eOPG in de toekomst breder beschikbaar

eOPG is momenteel alleen beschikbaar voor organisaties die veiligheidsonderzoeken aanvragen bij de AIVD. Op 1 januari 2021 is het ministerie van Defensie een pilot gestart. Als deze proefperiode eenmaal succesvol is afgerond, kunnen organisaties die aanvragen indienen bij de MIVD ook gebruik maken van eOPG. Een concrete datum hiervoor is nog niet bekend.

Ga terug naar de overzichtspagina Veiligheidsonderzoek.