Voorwoord

Internationale ontwikkelingen zijn steeds lastiger te voorspellen en te beheersen. Dat maakt dat dreigingen tegen de Nederlandse samenleving divers en vaak complex.

In 2019 zag de AIVD dat steeds meer landen invloed proberen te krijgen op Nederlandse belangen. Ons land hoort bij de meest ontwikkelde naties van de wereld op het gebied van economie, wetenschap en techniek. Dat maakt het een aantrekkelijk doelwit van digitale spionage en beïnvloeding.

2019 was ook een jaar waarin de AIVD een opleving waarnam van wereldwijd rechts-extremisme. Extremisten pleegden gewelddadige aanslagen in de Verenigde Staten, Europese landen en Nieuw-Zeeland. In Nederland was de opleving vooral online te zien.

In 2020 bestaat de dienst, inclusief zijn voorlopers, 75 jaar. In de bestaansperiode zijn dreigingen voor Nederland in golfbewegingen gegaan en teruggekomen. Constant gebleven is de inzet van de AIVD om die te ontdekken en weg te nemen.

Dankzij de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017 (Wiv 2017) kan de dienst dat ook met de mogelijkheden van moderne telecommunicatie, terwijl de persoonlijke levenssfeer van mensen beschermd blijft. Het is voor de AIVD belangrijk voldoende armslag te hebben om verborgen dreigingen te ontdekken en de nationale veiligheid te bewaken. Daarom is het goed dat vanaf dit jaar een onafhankelijke commissie de wet evalueert.

De AIVD werkt niet vanaf een eiland. Onze partners vertrouwen op onze expertise. Wij vertrouwen op die van hen. Hoe waardevol het is samen op te trekken, blijkt eens te meer nu het coronavirus de wereld in onzekerheid houdt. Ook nu mag u erop rekenen dat we, samen met onze partners, de veiligheid van Nederland bewaken.

Marja Horstman
Waarnemend directeur-generaal Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD)

April 2020

Ga terug naar de overzichtspagina van het AIVD-jaarverslag 2019.